עשייה בזמן מלחמה – ראיון מיוחד עם מר אבשלום הרשקוביץ מנכ"ל ומייסד RentSafe

עשייה בזמן מלחמה – ראיון מיוחד עם מר אבשלום הרשקוביץ מנכ"ל ומייסד RentSafe

עשייה בזמן מלחמה – ראיון מיוחד עם מר אבשלום הרשקוביץ מנכ"ל ומייסד RentSafe

עשייה בזמן מלחמה – ראיון מיוחד עם מר אבשלום הרשקוביץ מנכ"ל ומייסד RentSafe

מלחמת חרבות ברזל הכתה את מדינת ישראל בתדהמה, כאשר השלכות המלחמה ומועד סיומה הבלתי צפוי ממשיכים לערער את הוודאות הכלכלית המקומית שמלכתחילה לא הייתה יציבה במיוחד.
מר אבשלום הרשקוביץ, יזם בתחום השירותים הפיננסים ומנכ"ל RentSafe, שיתף עמנו מעט תובנות על המציאות הפיננסית בטווח הזמן הקצר לאור החשיבות המיוחדת של קבלת החלטות כלכליות מותאמות לסביבה בעתות משבר.

"ההוצאה הממשלתית ב2024 תעלה דרמטית – במיוחד דרך מכרזים מהירים"

"ההשלכות המיידיות של השבעה באוקטובר תורגשנה כלכלית בשנה הקרובה, גם עוד לפני שלוקחים בחשבון את האירועים שהתרחשו מאז", מסביר אבשלום, במיוחד לאור עבודות השיקום והשיפוצים שנדרשים לאור הנזק הנרחב שנגרם לתשתיות – אזרחיות וצבאיות כאחד.

"כשמסתכלים על פרויקטים שכבר יצאו לדרך, למשל שיפוץ כביש 232, די ברור שהמדינה תיאלץ לפתוח בסדרת מכרזים מהירים כדי להחזיר את המצב לקדמותו. מדובר בסדר גודל שלא הכרנו בישראל בהשוואה לעימותים קודמים, בעיקר בגלל הנזק שנגרם לעשרות יישובים, בסיסים צבאיים, כבישים שעלו עליהם משוריינים וטנקים, גדרות שנפרצו, וכמובן מכיוון שמדובר בנזק שממשיך להצטבר – ככל שהמלחמה תימשך ותגבה מחיר מהעורף.

לקראת סדרת המכרזים המהירים הצפויה, אנחנו ב- RentSafe ערוכים להנפקת ערבויות בתהליך חיתום זריז במיוחד, שמאפשר לקבלן לקבל תוך יום עסקים אחד אישור עקרוני להנפקת ערבות, כדי להסיר חסמים בירוקרטיים עד כמה שאפשר, ולהוציא לפועל פרויקטים כמה שיותר מהר".

איך RentSafe משתלבת בתוך המציאות הזו?

"אנחנו ב- RentSafe ממשיכים לספק מענה לקבלנים ועסקים קטנים – בינוניים כפי שעשינו טרם המלחמה, תוך כדי התאמת המענה שלנו למצב הנוכחי ולצרכים החדשים שהתעוררו בעקבותיו.

למשל, מאז המלחמה RentSafe פועלת לסייע לקבלנים בהנפקת ערבויות עבור מכרזים לייבוא עובדים זרים בענפי הבניין והסיעוד. באופן כללי, אנו שואפים לסייע לקבלנים להגדיל כמה שיותר את היצע המכרזים הזמין להם להגשת מועמדות, באמצעות הנפקת ערבות בתנאים נוחים וגמישים יותר מהאלטרנטיבה הבנקאית, שדורשת מקבלן להקפיא הון ששוכב בפיקדון מבלי להניב עבורו תשואה.

לאור גל המכרזים שרשויות ממשלתיות והמדינה עומדת לקיים, קבלן שיאלץ לרתק הון עבור כל הצעה והצעה יאלץ להתפשר על כמות או איכות המכרזים שיבחר בהם. בנוסף, מחיר ריתוק ההון הופך לכבד במיוחד לאור הצורך העולה בנזילות בתקופות בהן הוודאות נחלשת ועלויות המימון ממשיכות לגדול".

איך גל המכרזים הקרוב צפוי להיות שונה מהתקופה שטרם המלחמה?

"אני צופה שלאור הגידול בנפח המכרזים הצורך בערבויות מכרז וערבויות הביצוע יעלו דרמטית. הצורך המיידי בהוצאת המכרזים לפועל כנראה יוביל להליך מזורז שבמסגרתו למי שתהיה נזילות מיידית ירוויח, ומי שייאלץ לרדוף אחרי הבנק לקבלת ערבות בנקאית כנראה ייאלץ לוותר על חלק מההצעות, או לפגוע משמעותית בנזילות בתקופת ריבית גבוהה יחסית ובסביבה לא צפויה.גם הבנק צפוי לתמחר אשראי בצורה אחרת מאשר לפני המלחמה.

כשקבלן מנפיק ערבות דרכנו, אנחנו מאפשרים לו לקבע את התשלומים השוטפים עבור הנפקת ערבות, להתנתק לחלוטין משינויי הריבית, ובעצם RentSafe מאפשרת לקבלן לתחם חלקית את אי הוודאות הכלכלית.
בנוסף, בתקופה בה הצורך בנזילות עולה והצורך במינוף יורד, הנפקת ערבות חוץ בנקאית מסייעת לקבלן להתנהל פיננסית בעיקר מול הספקים ולצמצם את התלות והתקשורת עם הבנק".

הסתברות מימוש הפרויקטים – גבוהה יחסית בהשוואה למכרזים ממשלתיים קודמים

מר הרשקוביץ סבור שלפרויקטים העתידיים לצאת לדרך יש הסתברות מימוש גבוהה במיוחד, לאור ההוצאות הממשלתיות עד כה, והחלק הגדול יחסית שהציבור לקח במימון המאמץ המלחמתי – האזרחי בימים הראשונים.

"כלכלת המדינה חזקה בנקודה הזו, כי האזרחים נכנסו בנעלי המדינה ומימנו תהליכים ויוזמות שהיינו מצפים מהמדינה להוציא לפועל. במילים אחרות, ראינו דה-פקטו את גביית המס המהירה והגדולה ביותר איי פעם בהיסטוריה של ישראל. כל המרכזים הלוגיסטיים שהוקמו, מערכי ההתנדבות, גיוסי התרומות, והפרויקטים השונים שאזרחים טובים לקחו על עצמם – פינו סכומים אדירים שהמדינה, בתקוה, תשנע לעבר עבודות שיקום ושיפוץ.

אלמלא הציבור, המדינה הייתה חייבת להדפיס כסף או להעלות מיסים כדי לתמוך במהלך, אבל עכשיו למדינה יש יכולת מורחבת להוציא לפועל פעילויות משלימות ושיקומיות. זה אומר שהמכרזים שצפויים להתפרסם יואצו והם מחזקים את הצורך של קבלנים ויזמים להיערך מבעוד מועד לצפי גבוה של הזמנות ופרויקטים".

משימות ליום שאחרי – השינויים הרגולטוריים הנדרשים לשוק הערבויות

ניסינו להבין האם שוק הערבויות בישראל כיום מציע לקבלנים אלטרנטיבות מספקות להנפקת ערבות דרך הבנק, ולמרות שנשמע שנעשתה התקדמות מסוימת טרם המלחמה, עדיין נדרשים צעדים משלימים לשכלול שוק הערבויות המקומי.

"בשנה האחרונה ראינו החלטה מבורכת של החשב הכללי במשרד האוצר להרחיב את ההכרה של משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות בערבויות שמקורן בחברות חוץ בנקאיות. ההחלטה הזו,  אפשרה לקבלנים להחזיק בהיצע רחב יותר שבאופן טבעי תורם לשכלול השוק ולפיתוחו. כשלקבלן עולה פחות לגשת למכרז, התמחור שלו מושפע מכך בהתאם, וזה תורם בתורו להורדת עלויות העסקה הכוללת שבסוף מגיעות לכיס של כל אחד ואחד מאיתנו. אני מקווה שכשהמלחמה תסתיים המגמה הזו תימשך ותתפתח, בעיקר במגזר הציבורי ועבור רשויות מקומיות, מועצות אזוריות ויחידות סמך. שינוי תקנות לביטול הבלעדיות של הבנקים בהנפקת ערבויות עבור מועצות אזוריות ורשויות מקומיות יאפשר ליותר קבלנים ועסקים קטנים – בינוניים לקחת חלק במכרזים השונים שהרשויות מקיימות. פרט להורדת עלויות עסקה, שינוי התקנות יתמוך באותם עסקים שנפגעו במיוחד כתוצאה מעצירת המשק, ויאפשר לקבלנים לנהל בצורה מושכלת יותר סיכונים והתחייבויות מאשר המציאות הנוכחית שדורשת מהם להקפיא הון יקר ועוד בסביבה לא צפויה".

מלחמה היא גזרת גורל – ערבות בנקאית לעומת זאת לא

כמו שכבר בטח שמתם לב, השלכות המלחמה שנכפתה על ישראל משמעותיות וצפויות להשליך על המציאות הכלכלית במחוזותינו שנים קדימה, במיוחד כשהמלחמה עודנה מתנהלת וסיומה הצפוי חמקמק. בהתאם, עולה גם החשיבות של קבלת החלטות פיננסיות שהולמות את התנאים הזמינים לקבלנים ועסקים, על מנת להקל עד כמה שאפשר את הנטל הכלכלי של המלחמה ושיבוש המציאות שהגיעה עימה.

זו גם הסיבה שאנחנו ב- RentSafe מזמינים קבלנים ועסקים שצפויים לקחת חלק בתהליכי השיקום ובפעילויות המשלימות ליצור עמנו קשר בהקדם, כדי שנוכל לסייע גם לעסק שלך לעבור את התקופה המורכבת הזו בצורה חלקה ככל האפשר ולהנפיק ערבות בתנאים שמאפשרים לכם לשמור, דווקא בתקופה קריטית כזו, את הנזילות שלכם לדברים החשובים באמת.

צרו איתנו קשר

רוצה לשמוע עוד פרטים? יש לך שאלה?
מלאו את הטופס הזה או שתשלחו לנו אימייל ונחזור אליכם במהרה.

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרות שלנו

הרשמו לניוזלטר שלנו...

הזינו כתובת מייל וקבלו עדכונים לגבי ערבויות חוץ בנקאיות,
ניהול נכון של פיננסים והטבות בלעדיות!

האתר עושה שימוש ב- cookies. כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרות סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.
למידע על cookies ועל מדיניות הפרטיות המעודכנת יש ללחוץ כאן

בדרך לערבות עוצרים להתייעצות!

קבלו שעת ייעוץ חינם עם יועץ ערבות מומחה"
*ללא התחייבות לתוך שעה