עליות הריבית הצפויות מחדדות – זו העת להגברת הנזילות

עליות הריבית הצפויות מחדדות – זו העת להגברת הנזילות

עליות הריבית הצפויות מחדדות – זו העת להגברת הנזילות

RentSafe

השבוע התפרסם כי בפעם השביעית ברציפות בנק ישראל העלה את הריבית וזעזע את המשק כולו, כאשר השינוי האחרון ב- 50 נקודות בסיס ממצב את הריבית ברמה הגבוה ביותר מאז המשבר הפיסקלי ב- 2008. הריבית נכון לכתיבת שורות אלו עומדת על שיעור של 3.75%, וריבית הפריים בשיעור של 5.25%, כצעד שמשליך על אחרון השחקנים בשוק, אף שכל שחקן סופג את השלכות אלו בצורה אחרת.

בעוד שלחלק מהגופים במשק כדוגמת הבנקים, מתאפשר להגיב במהירות וביעילות לנוכח תמונת המצב החדשה, שחקנים אחרים כרוכשי דירות או קבלנים וספקים מחזיקים בסל כלים מצומצם יותר, כעובדה שמצריכה מהם לחשב בזהירות את צעדיהם לאור המציאות הכלכלית המתגבשת לנגד ענינו.

למשל, עבור הבנקים, אף שרמת הסיכונים שלווים לא יעמדו בפירעונות הלוואות לעסקים גדל, מרווח הריבית גדל בהתאם, ולנוכח הריבית הנמוכה המשולמת על הפקדונות ועליית הריבית המושתת על הלוים, המרווח צפוי לגדול מאד ולהגדיל את שורת הרווח. על אף העליה בסיכון, מרבית הלווים צפויים לעמוד בהלוואתם, גם אם ישתמשו במימוש נכסים לצורך כך שמכלול הפעילויות הכלכליות בתקופה זו עשוי להיטיב עם הבנקים.

מנגד, רוכשי דירות נאלצים כעת לשלם משמעותית יותר עבור המשכנתאות שנטלו בעשור האחרון, כאשר הריבית שאפה בחלק לא מבוטל מן הזמן לאפס. כעת, התשלום הקבוע עבור החזר המשכנתא גדל דרמטית, וההוצאה השוטפת של פירעון ההלוואה, שנלקחה בתקופה רגועה יותר גדל ואף מעמיד בספק את יכולתם של חלק מהלווים לעמוד במועדי הפירעון השונים.

המצב דומה יחסית גם עבור הקבלנים, אשר כעת יידרשו להחזר גבוה יותר עבור כל הלוואה למען פיתוח העסק. כלומר, קבלן שנשען עד כה על הון עצמי נמוך ומינוף גבוה, שניתן על ידי גוף חיצוני, ייאלץ כעת למצוא מקורות מימון חדשים בכדי, הן לעמוד בהתחייבויות הקיימות והן כדי להימנע מיצירת התחייבויות חדשות, שהפכו לכדאיות פחות לנוכח העלייה הנוכחית והצפויה בשיעור הריבית.

כשלוקחים בחשבון שמרבית העסקים שהוקמו בעשור האחרון, התרגלו לחיות במציאות בה הריבית הינה קרובה לאפס, לצד ההוויה הכללית של המגזר העסקי לסביבת ריבית נמוכה, מקבלים משק שנמצא באי וודאות גבוהה במיוחד. האינפלציה הגואה מגבירה את אי הוודאות, אשר גדלה עוד יותר עם הגברת השימוש במכשיר הריבית לצורך ריסונה. כאשר הציפיה שעליית הריבית תגרורהקטנת ביקושים בשוק, האינפלציה תרוסן, עד שיהיה ניתן להחזיר אותה לטווח היעד. קרי, 1% – 3%.

בנק ישראל, כמו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם, מכלכל את צעדיו, בין היתר, בהתאם להחלטות שמתקבלות אצל הבנק המרכזי האמריקאי (או בעגה המקצועית – הפד), מכיוון שמדובר בגוף אשר מתווה את הקו העולמי בסוגיות מוניטריות. בפרסום הריבית האחרון, יו"ר הפד ג'רום פאוול המשיך את מגמת העלאת הריבית האמריקאית, כשהעלה את הריבית ב- 50 נקודות בסיס לטווח של 4.5%. בנוסף, בתחזית הפד ל- 2023 מסתמנת ההערכה שהריביות צפויות לעלות במהלך 2023, עד לרמה של 5% במאי.

היפוך מגמה – האם הערכות אכן נכונות?
לעומת זאת, למרות שגם הפד מכיר בכך שהריבית צפויה לרדת בשלהי 2023, ציפיות המשקיעים נוטות לקחת את תחזיות הפד בערבון מוגבל, ומעריכות היפוך מגמה מוקדם יותר. אותן ציפיות צופות שבסוף הרבעון הראשון, בזמן שהפד טוען שהריבית תמשיך לעלות, המשקיעים חוזים פיבוט שיוביל להורדת הריבית עד כדי רמה של 4% – 4.5% במאי 2023, בעת בה הפד מעריך שהריבית תהיה קרובה יותר ל- 5%.

כלומר, היפוך המגמה הצפוי משקף את דעת המשקיעים כי כלכלת ארה"ב ובמידה לא מבוטלת הכלכלה העולמית עימה – צפויים להיכנס למיתון במהלך 2023. במסגרת אותו מיתון וכתוצאה מדיכוי הביקושים וההוצאות במידה ניכרת, "מחיר הכסף" צפוי לרדת, ולפתוח בפני כל מי ששמר שקל לבן ליום שחור – הזדמנויות משמעותיות.

כמו כן, אותן ציפיות במידה רבה משפיעות על החלטות הפד לא פחות מאשר החלטותיו משפיעות על ציפיותיהן, והן מלמדות שכעת אחד הפתרונות האידיאליים לתקופה כה לא צפויה ומסוכנת, היא הגברת הנזילות וצבירת מזומנים לקראת היפוך המגמה המסתמן ברבעון השני של 2023.

כלומר, לנוכח ירידת הריבית והגדלת הוודאות הנלווית לה, קבלן או יזם יוכלו לממש הזדמנויות להרחבת העסק בכלל ההיבטים השונים – כוח אדם, פרויקטים ומכרזים, ציוד ומלאי. התנאי העיקרי למימוש אותה הזדמנות הוא החזקה בנזילות בהיקף גבוה מספיק בשביל להימנע ממצב מצער בו יש הזדמנות, אבל המזומן שוכב במקום אחר.

הדרך להגביר נזילות, היא לבחון איפה העסק מבצע הוצאות שאינן הכרחיות, ולעבור תהליך התייעלות שכל משק עובר בכל מיתון, כדי לצאת ממנו חזק יותר ודומיננטי יותר. כאשר מכנה משותף להרבה עסקים, אשר חוצה מגזרים וגודל, הוא הקפאת הון במסגרת ערבות בנקאית.

אותה ערבות בנקאית לשכירות, או ערבות בנקאית למכרז כמו ערבות מקדמה, כאשר העסק מוותר על חלק משמעותי מהנזילות שלו למען קבלת קרן מימון מהבנק, היא בדיוק ההוצאות שעסק צריך להימנע מהן כעת. זאת מכיוון שכשהאינפלציה עולה והערך הריאלי של ההון המרותק אצל הבנק נשחק בגסות, העסק פשוט שורף כסף מבלי למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. וכאמור, אותו הון מרותק יכול למנוע מהעסק לממש את הזדמנויות עתידיות, כשההון העצמי שלו כלוא במרתפי הבנק במקום לשמש אותו כדי להתרחב ולהתפתח.

לכן, אנחנו ב- RentSafe כחברה להנפקת ערבויות לעסקים, מציעים לעסקים שירות לקבלת הערבות עצמה, אבל מבלי לפגוע בנזילות וללא שום הקפאה של הון עצמי. במסגרת תהליך ערבות כשירות (GAAS) אנחנו מנפיקים עבור העסק את הערבות שהוא נדרש לה, וכשכל ההון שלו נשאר אצלו. כך, העסק יכול הן להשקיע אותו באפיקים ריאליים שימנעו כרסום בערכו, והן לנצל הזדמנויות עתידיות, שכפי שהמשקיעים מעבר לים צופים – ייתכן ואינן כל כך רחוקות.

בנוסף, כשאנחנו מאפשרים לעסק לקבל את מעטפת הערבויות שהוא זקוק לה, מנעד האפשרויות שנפתח בפניו הוא עצום, משאינו תחום יותר אך ורק ליחס בין הערבות שהבנק יספק לו בכפוף להון העצמי שלו. כלומר, קבלת ערבות ללא ריתוק הון מאפשרת לו לפעול בהתאם ליכולת שלו לבצע ולעמוד בתנאי המכרז, וכך האיכות מקבלת ביטוי ראוי יותר.

לסיכום, למרות שאי הוודאות הנוכחי והשפעות שינויי הריבית העולמיים, לצד מאבקים גיאופוליטיים במגוון כלכלות, מקשים לייצר תחזית או נבואה כלשהי, אין ספק שעליית מחירי הלוואות לעסקים והצורך בהגברת נזילות הוא צעד נבון בתקופה כזו. ולכן, בין אם ציפיות המשקיעים יתבררו כנכונות ובין אם הריבית תמשיך להרקיע שחקים ב- 2023, כל עסק שמעוניין להגיע לכל התפתחות שלא תבוא – חזק וגמיש ככל הניתן, צריך לצמצם עלויות לא הכרחיות ולדאוג לנזילות שלו בהקדם.

או במילים אחרות דרך אידיאלית ופשוטה להגביר נזילות ולהימנע משחיקה ריאלית של כספו, היא פשוט להתייעל ולשנות הרגלים שאינם כדאיים במאה ה-21, ובמקום להקפיא הון פשוט להנזיל אותו דרך קבלת ערבות כשירות, לעומת היפרדות כואבת מהון יקר המרותק בבנק.

אבשלום הרשקוביץ, מנכ"ל ומייסד חברת RentSafe.

צרו איתנו קשר

רוצה לשמוע עוד פרטים? יש לך שאלה?
מלאו את הטופס הזה או שתשלחו לנו אימייל ונחזור אליכם במהרה.

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרות שלנו

הרשמו לניוזלטר שלנו...

הזינו כתובת מייל וקבלו עדכונים לגבי ערבויות חוץ בנקאיות,
ניהול נכון של פיננסים והטבות בלעדיות!

האתר עושה שימוש ב- cookies. כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרות סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.
למידע על cookies ועל מדיניות הפרטיות המעודכנת יש ללחוץ כאן

בדרך לערבות עוצרים להתייעצות!

קבלו שעת ייעוץ חינם עם יועץ ערבות מומחה"
*ללא התחייבות לתוך שעה